Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Koncepcja pracy przedszkola

,,Dusza dziecka jest jak ziemia niezaorana, umiej ją uprawiać, a wyda ci owoc stokrotny; jest to jakby młode drzewko, które da się nagiąć do każdego kształtu i przyjmie każdy, jaki mu dasz kierunek”

B. Markiewicz, Wychowanie dzieci opuszczonych, w: Powściągliwość i Praca 6(1903) nr 10

,,Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka
do człowieka.”

Jan Paweł II

Podstawa prawna

Koncepcja pracy przedszkola opracowana na podstawie:

  • Rozporządzenia MEN z dnia 07.10.2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324),
  • podstawie programowej wychowania przedszkolnego

Źródła opracowania koncepcji:

  • Przy tworzeniu koncepcji korzystano: z Programu wychowania przedszkolnego wg systemu pedagogicznego bł. Ks. Bronisława Markiewicza Kosz malin

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest przede wszystkim na personalistycznej myśli pedagogicznej błogosławionego ks. Bronisława Markiewicza i Jana Pawła II, z której wywodzą się wizja i misja przedszkola:

Wizja Przedszkola

Misja Przedszkola

  • wychowanie w duchu wartości chrześcijańskich, zgodnie z zawołaniem św. Michała Archanioła,,Któż jak Bóg”. Poznaj zgromadzenie Sióstr Michalitek.
  • wychowanie do samodzielności i troski o własny rozwój przez potrójną pracę: duchową, fizyczną, umysłową
  • kształtowanie patriotyzmu
  • kształtowanie mocnych charakterów przez wychowanie do powściągliwości, czyli roztropne używanie dóbr i wartości materialnych
  • doświadczanie konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa i dobra dziecka)
  • proces wychowawczo-dydaktyczny nastawiony na wychowanie do wartości
  • wychowanie oparte na zasadzie indywidualizacji.

Cele szczegółowe:

Współpraca z rodzicami

➤ Koncepcja pracy przedszkola jest znana rodzicom, analizowana i modyfikowana zgodnie z potrzebami przedszkola oraz przez nich akceptowana.

➤ W czasie zebrań oraz w kontaktach indywidualnych rodzice są informowani o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w grupach.

➤ Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest do stałego ich wglądu w miejscach ogólnie dostępnych.

➤ W rozmowach indywidualnych rodzice są informowani o postępach dziecka i współpracują z nauczycielką w zakresie wspomagania rozwoju swojego dziecka.

➤ Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy, w miarę możliwości realizuje inicjatywy na rzecz rozwoju dzieci i przedszkola.

➤ W ramach pedagogizacji rodziców organizowane są prelekcje, gazetki, oraz udostępniane są książki i czasopisma nt. wychowania

➤ Rodzice uczestniczą w uroczystościach przedszkolnych, biorą aktywny udział w organizacji pikniku rodzinnego, balu karnawałowym, uczestniczą w wycieczkach i pielgrzymkach, wspólnie z dziećmi i kadrą uczestniczą w Eucharystii.

➤ Rodzice współuczestniczą w promowaniu pomysłów do współpracy ze środowiskiem lokalnym, inicjują wyjazdy pomagają w przekazywaniu informacji, uczestniczą w przygotowaniach do uroczystości, proponują szkolenia, kompetentni w swoich zawodach (pedagog, logopeda, psycholog, pielęgniarka, górnik, informatyk -założenie strony internetowej, plastyk,muzyk itp) udzielają porad, wspierają w konkursach, są pomysłodawcami zajęć dla dzieci w przedszkolu.

Wspomaganie wszechstronnego rozwoju wychowanków

➤ W przedszkolu są prowadzone i dokumentowane obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych wychowanków.

➤ Przeprowadzana jest analiza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole w celu: przedstawienia rodzicom stanu gotowości ich dziecka do podjęcia nauki w szkole, wspomagania i korygowania rozwoju dziecka przez nauczycielkę, ewentualnego skierowania dziecka do poradni psychologiczno-pedagogicznej.

➤ W planowaniu pracy dydaktyczno-wychowawczej uwzględniane są wnioski z analiz osiągnięć dzieci.

➤ Podejmowane działania dydaktyczno-wychowawcze są zgodne z podstawą programową, dostosowywane do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci
z uwzględnieniem indywidualizacji procesu wspomagania rozwoju.

➤ Prowadzone są zajęcia ukierunkowane na rozwijanie zainteresowań dzieci

Formacja nauczycieli, współdziałanie

➤ Organizowane są spotkania, prelekcje, mające na celu poznawanie koncepcji pedagogicznej ks. Bronisława Markiewicza

➤ Klimat przedszkola sprzyja wzajemnej współpracy nauczycielek, daje możliwość wspólnego rozwiązywania problemów i wspomagania w realizacji pełnionych zadań.

➤ Nauczycielki współpracują ze sobą. Wspólnie rozwiązują problemy i wspomagają się nawzajem na wszystkich poziomach: (Rada Pedagogiczna, edukacja, współpraca z rodzicami, planowanie pracy z dziećmi, samokształcenie).

➤ Ewaluacja wewnętrzna jest prowadzona z udziałem zespołu nauczycieli.

➤ Współpracują przy powstawaniu podręcznika metodycznego promującego wartości chrześcijańskie Malinki – dobre uczynki/szczegóły w planie rocznym/.

Praca dydaktyczno-wychowawcza prowadzona jest w oparciu o następujące programy wychowania przedszkolnego:

  • “Kosz malin” Program wychowania przedszkolnego według systemu
    pedagogicznego bł. Bronisława Markiewicza, s. Iwona Szewc, Miejsce Piastowe 2012
  • ,,Zanim będę uczniem” Program wychowania przedszkolnego, Elżbieta Tokarska, J. Kopała, wyd. Edukacja Polska 2010;
  • ,,Czterolatek w przedszkolu” Program wychowania przedszkolnego, Elżbieta Tokarska, J. Kopała, wyd. Edukacja Polska 2010;
  • ,,Razem w przedszkolu trzylatka” Program Wychowania Przedszkolnego, wyd. WSIP 2011;
  • Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski

Tradycje przedszkola

Placówka ma swego Patrona, kalendarz imprez i uroczystości na stałe wpisanych w tradycję, oraz występujących doraźnie :

  • Mszę święte biskupem Antonim Długoszem, i zaproszonymi kapłanami
    Pasowanie na Przedszkolaka
  • Dzień Papieski
  • Uroczystość z okazji Narodowego Święta Niepodległości
  • Bal Wszystkich Świętych
  • Spotkanie ze św. Mikołajem
  • Jasełka
  • Spotkanie przy choince, Opłatek
  • Bal karnawałowy,
  • Świętowanie z Dziadkiem i Babcią
  • Świętowanie Patrona naszego przedszkola
  • Święto Mamy i Taty
  • Dzień Dziecka
  • Piknik rodzinny
  • Świętowanie imienin całego personelu, składanie życzeń, krótkie, artystyczne prezentacje
  • Urodziny i imieniny wychowanków, ze słodkim poczęstunkiem,
  • Uroczyste zakończenie Roku Szkolnego

Współpraca ze środowiskiem ma na celu:

  • rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
  • kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
  • kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
  • urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
  • poszerzenie kontaktów zawodowych,
  • zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego,
  • podtrzymywania tradycji,
  • włączanie się w organizowane na terenie miasta Ząbki w imprezy kulturalne, konkursy

Planujemy współpracować z:

  • Szkołą Katolicką im. Ks. Jana Twardowskiego w Ząbkach – udział w zwiedzaniu szkoły,
  • Parafią rzymsko-katolicką Miłosierdzia Bożego w Ząbkach
  • Teatrem Praha, Multikino w Warszawie udział dzieci w konkursach, uczestnictwo w spotkaniach teatralnych, kinowych, muzycznych, udział w uroczystościach organizowanych na terenie miasta Zabki, prezentowanie umiejętności tanecznych, zwiedzanie wystaw.
  • Krajową Siecią Ratownictwa – pokazy dla dzieci, pogadanki.
  • Komendą Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie, zwiedzanie budynku straży, pokazy dla dzieci, pogadanki na temat zagrożeń pożarowych.
  • Opieką Społeczną w Ząbkach – pomoc materialna dla rodziców.
  • Rzemieślnikami, zakładami pracy, prywatnymi przedsiębiorstwami, itp.- poznawanie miejsc pracy najbliższej rodziny.
  • Wyższymi uczelniami do prezentacji swoich umiejętności, stworzenie możliwości studentom pedagogiki odbywania praktyk i prowadzenia badań do swoich prac semestralnych, licencjackich, magisterskich.
  • Współpraca z organami nadrzędnymi – Urząd Miejski w Ząbkach, Kuratorium Oświaty w Warszawie – udział w organizowanych naradach dyrektorów przedszkoli.
  • Z absolwentami przedszkola – organizowanie spotkań, prezentowanie twórczości wokalnej, recytatorskiej, plastycznej.

Realizacja współpracy przebiegać będzie na podstawie opracowanych planów i przyjmować następujące formy:

  • spotkania, pogadanki, wycieczki, zwiedzanie wystaw
  • udział w konkursach, akcjach, imprezach środowiskowych,
  • badania,
  • pokaz udzielania pierwszej pomocy itp.