Koncepcja pracy przedszkola
,,Dusza dziecka jest jak ziemia niezaorana, umiej ją uprawiać, a wyda ci owoc stokrotny; jest to jakby młode drzewko, które da się nagiąć do każdego kształtu i przyjmie każdy, jaki mu dasz kierunek”
B. Markiewicz, Wychowanie dzieci opuszczonych, w: Powściągliwość i Praca 6(1903) nr 10
,,Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka
do człowieka.”
Jan Paweł II
Podstawa prawna
Koncepcja pracy przedszkola opracowana na podstawie:
- Rozporządzenia MEN z dnia 07.10.2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324),
- podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Źródła opracowania koncepcji:
- Przy tworzeniu koncepcji korzystano: z Programu wychowania przedszkolnego wg systemu pedagogicznego bł. Ks. Bronisława Markiewicza Kosz malin
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest przede wszystkim na personalistycznej myśli pedagogicznej błogosławionego ks. Bronisława Markiewicza i Jana Pawła II, z której wywodzą się wizja i misja przedszkola:
Misja Przedszkola
- wychowanie w duchu wartości chrześcijańskich, zgodnie z zawołaniem św. Michała Archanioła,,Któż jak Bóg”. Poznaj zgromadzenie Sióstr Michalitek.
- wychowanie do samodzielności i troski o własny rozwój przez potrójną pracę: duchową, fizyczną, umysłową
- kształtowanie patriotyzmu
- kształtowanie mocnych charakterów przez wychowanie do powściągliwości, czyli roztropne używanie dóbr i wartości materialnych
- doświadczanie konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa i dobra dziecka)
- proces wychowawczo-dydaktyczny nastawiony na wychowanie do wartości
- wychowanie oparte na zasadzie indywidualizacji.
Cele szczegółowe:
Współpraca z rodzicami
➤ Koncepcja pracy przedszkola jest znana rodzicom, analizowana i modyfikowana zgodnie z potrzebami przedszkola oraz przez nich akceptowana.
➤ W czasie zebrań oraz w kontaktach indywidualnych rodzice są informowani o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w grupach.
➤ Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest do stałego ich wglądu w miejscach ogólnie dostępnych.
➤ W rozmowach indywidualnych rodzice są informowani o postępach dziecka i współpracują z nauczycielką w zakresie wspomagania rozwoju swojego dziecka.
➤ Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy, w miarę możliwości realizuje inicjatywy na rzecz rozwoju dzieci i przedszkola.
➤ W ramach pedagogizacji rodziców organizowane są prelekcje, gazetki, oraz udostępniane są książki i czasopisma nt. wychowania
➤ Rodzice uczestniczą w uroczystościach przedszkolnych, biorą aktywny udział w organizacji pikniku rodzinnego, balu karnawałowym, uczestniczą w wycieczkach i pielgrzymkach, wspólnie z dziećmi i kadrą uczestniczą w Eucharystii.
➤ Rodzice współuczestniczą w promowaniu pomysłów do współpracy ze środowiskiem lokalnym, inicjują wyjazdy pomagają w przekazywaniu informacji, uczestniczą w przygotowaniach do uroczystości, proponują szkolenia, kompetentni w swoich zawodach (pedagog, logopeda, psycholog, pielęgniarka, górnik, informatyk -założenie strony internetowej, plastyk,muzyk itp) udzielają porad, wspierają w konkursach, są pomysłodawcami zajęć dla dzieci w przedszkolu.
Wspomaganie wszechstronnego rozwoju wychowanków
➤ W przedszkolu są prowadzone i dokumentowane obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych wychowanków.
➤ Przeprowadzana jest analiza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole w celu: przedstawienia rodzicom stanu gotowości ich dziecka do podjęcia nauki w szkole, wspomagania i korygowania rozwoju dziecka przez nauczycielkę, ewentualnego skierowania dziecka do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
➤ W planowaniu pracy dydaktyczno-wychowawczej uwzględniane są wnioski z analiz osiągnięć dzieci.
➤ Podejmowane działania dydaktyczno-wychowawcze są zgodne z podstawą programową, dostosowywane do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci
z uwzględnieniem indywidualizacji procesu wspomagania rozwoju.
➤ Prowadzone są zajęcia ukierunkowane na rozwijanie zainteresowań dzieci
Formacja nauczycieli, współdziałanie
➤ Organizowane są spotkania, prelekcje, mające na celu poznawanie koncepcji pedagogicznej ks. Bronisława Markiewicza
➤ Klimat przedszkola sprzyja wzajemnej współpracy nauczycielek, daje możliwość wspólnego rozwiązywania problemów i wspomagania w realizacji pełnionych zadań.
➤ Nauczycielki współpracują ze sobą. Wspólnie rozwiązują problemy i wspomagają się nawzajem na wszystkich poziomach: (Rada Pedagogiczna, edukacja, współpraca z rodzicami, planowanie pracy z dziećmi, samokształcenie).
➤ Ewaluacja wewnętrzna jest prowadzona z udziałem zespołu nauczycieli.
➤ Współpracują przy powstawaniu podręcznika metodycznego promującego wartości chrześcijańskie Malinki – dobre uczynki/szczegóły w planie rocznym/.
Praca dydaktyczno-wychowawcza prowadzona jest w oparciu o następujące programy wychowania przedszkolnego:
- “Kosz malin” Program wychowania przedszkolnego według systemu
pedagogicznego bł. Bronisława Markiewicza, s. Iwona Szewc, Miejsce Piastowe 2012 - ,,Zanim będę uczniem” Program wychowania przedszkolnego, Elżbieta Tokarska, J. Kopała, wyd. Edukacja Polska 2010;
- ,,Czterolatek w przedszkolu” Program wychowania przedszkolnego, Elżbieta Tokarska, J. Kopała, wyd. Edukacja Polska 2010;
- ,,Razem w przedszkolu trzylatka” Program Wychowania Przedszkolnego, wyd. WSIP 2011;
- Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski
Tradycje przedszkola
Placówka ma swego Patrona, kalendarz imprez i uroczystości na stałe wpisanych w tradycję, oraz występujących doraźnie :
- Mszę święte biskupem Antonim Długoszem, i zaproszonymi kapłanami
Pasowanie na Przedszkolaka - Dzień Papieski
- Uroczystość z okazji Narodowego Święta Niepodległości
- Bal Wszystkich Świętych
- Spotkanie ze św. Mikołajem
- Jasełka
- Spotkanie przy choince, Opłatek
- Bal karnawałowy,
- Świętowanie z Dziadkiem i Babcią
- Świętowanie Patrona naszego przedszkola
- Święto Mamy i Taty
- Dzień Dziecka
- Piknik rodzinny
- Świętowanie imienin całego personelu, składanie życzeń, krótkie, artystyczne prezentacje
- Urodziny i imieniny wychowanków, ze słodkim poczęstunkiem,
- Uroczyste zakończenie Roku Szkolnego
Współpraca ze środowiskiem ma na celu:
- rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
- kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
- kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
- urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- poszerzenie kontaktów zawodowych,
- zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego,
- podtrzymywania tradycji,
- włączanie się w organizowane na terenie miasta Ząbki w imprezy kulturalne, konkursy
Planujemy współpracować z:
- Szkołą Katolicką im. Ks. Jana Twardowskiego w Ząbkach – udział w zwiedzaniu szkoły,
- Parafią rzymsko-katolicką Miłosierdzia Bożego w Ząbkach
- Teatrem Praha, Multikino w Warszawie udział dzieci w konkursach, uczestnictwo w spotkaniach teatralnych, kinowych, muzycznych, udział w uroczystościach organizowanych na terenie miasta Zabki, prezentowanie umiejętności tanecznych, zwiedzanie wystaw.
- Krajową Siecią Ratownictwa – pokazy dla dzieci, pogadanki.
- Komendą Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie, zwiedzanie budynku straży, pokazy dla dzieci, pogadanki na temat zagrożeń pożarowych.
- Opieką Społeczną w Ząbkach – pomoc materialna dla rodziców.
- Rzemieślnikami, zakładami pracy, prywatnymi przedsiębiorstwami, itp.- poznawanie miejsc pracy najbliższej rodziny.
- Wyższymi uczelniami do prezentacji swoich umiejętności, stworzenie możliwości studentom pedagogiki odbywania praktyk i prowadzenia badań do swoich prac semestralnych, licencjackich, magisterskich.
- Współpraca z organami nadrzędnymi – Urząd Miejski w Ząbkach, Kuratorium Oświaty w Warszawie – udział w organizowanych naradach dyrektorów przedszkoli.
- Z absolwentami przedszkola – organizowanie spotkań, prezentowanie twórczości wokalnej, recytatorskiej, plastycznej.
Realizacja współpracy przebiegać będzie na podstawie opracowanych planów i przyjmować następujące formy:
- spotkania, pogadanki, wycieczki, zwiedzanie wystaw
- udział w konkursach, akcjach, imprezach środowiskowych,
- badania,
- pokaz udzielania pierwszej pomocy itp.